Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora inrättades under 2021 vid medicinska fakulteten tack vare en generös donation från Birgit Rausings stiftelse för medicinsk humaniora. Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora utvecklar och implementerar interdisciplinär medicinsk humaniora inom forskning, utbildning och externt engagemang.

Vad är medicinsk humaniora?

Begreppet medicinsk humaniora används för att beteckna tvärvetenskapliga ansatser där humaniora, samhällsvetenskaper och konstarter bidrar till att utveckla de medicinska och hälsovetenskapliga kunskapsfälten.

Om ämnet medicinsk humaniora

Våra fundament

Vad krävs för att kunna bygga ett nytt kunskapscentrum vid ett anrikt universitet? I vårt fall var flera fundament helt avgörande.

Mer information om våra fundament

Samverkan

Vi samverkar med hälso- och sjukvården, särskilt inom Region Skåne, och söker kontakt med alumner samt patient- och anhörigföreningar. Samarbetet med andra universitet och högskolor både i och utanför Sverige är ovärderligt.

Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora är med och koordinerar ett av Lunds universitets tematiska samverkansinitiativ under 2023-2025.

Så samverkar vi

Utbildning och kompetensutveckling

På läkarprogrammet vid Lunds universitet tillför medicinsk humaniora nya perspektiv och förhållningssätt i både obligatoriska och valbara kurser och kursmoment. Även andra professionsutbildningar har visat intresse för att inkludera koncept och metoder från medicinsk humaniora. Birgit Rausing Centrum för Medicinsk Humaniora erbjuder också kompetensutvecklingsinsatser för yrkesverksamma inom vården.

Våra utbildnings- och kompetensutvecklingsinsatser

Forskning

Birgit Rausing Centrum för Medicinsk humaniora bedriver, koordinerar och inspirerar till interdisciplinär forskning inom medicinsk humaniora.

Centrumets forskning tar sin utgångspunkt i den mellanmänskliga relationen mellan vårdande och vårdad. Detta gäller centrumets första centrala forskningstema, där faktorer utforskas som gynnar eller missgynnar empati och medkänsla, och andra pågående projekt.

Om centrumets pågående forskning

Åsa Thormählen
Koordinator
asa [dot] thormahlen [at] med [dot] lu [dot] se